Træning af ben og balder med knæskade…

17.03.2017 af: walkinrunout Kategori: exercise

Saftsuseme træls at se alt den muskelmasse man har bygget op forsvinde… meget hurtigt!! Men shoot… det er lige netop hvad der sker, når man ikke kan bøje knæet ordentligt.

Mit fald på skiferien har vist sig at have beskadiget forreste korsbånd, inderste side ledbånd og minisken… og oveni det, er der væskeansamling, der besværliggør bøjning i knæet.

Jeg har fået en skinne på, en såkaldt Donjoy (og der er ellers ikke ret meget Joy over den…) på, der gør at jeg ikke vrider i knæet og så går jeg ellers bare og venter på at få besked på, hvad lægerne synes der er bedst for mig at gøre.

Da jeg jo normalt træner 4-5 gange om ugen er det naturligt, at jeg vil gøre alt for at bibeholde så meget muskelmasse i benet som muligt og jeg har derfor forsøgt, at finde træningsprogrammer, til folk med knæskader… De findes altså bare ikke i hobetal… jeg har i hvert fald ikke kunnet finde ret mange ud over de gængse genoptræningsprogrammer (og flere af de øvelser er altså allerede for lette til mig, eller også er jeg ikke klar til dem endnu pga. ubøjeligheden)

Jeg har derfor selv sammensat et program, som jeg kører igennem 2-3 gange om ugen.

Jeg får primært fat i balder og baglår og sekundært i læg og forlår, dog begrænset… men det er bedre end ingenting.

Det er som følger:

Stivbenet dødløft med barbell 4 sæt af 20 gentagelser

etbens stivbenet dødløft 4 sæt af 10 gentagelser på hvert ben

Kick backs med et lille bøj i benene 4 sæt af 10 gentagelser på hvert ben

Sumo dødløft med kettlebell 4 sæt af 20,15,10,10 gentagelser

Bench squat med barbell og så høj en bænk, at det ikke gør ondt at sætte sig 4 sæt af 8-10 gentagelser

Fokus er på stabilitet i det dårlige ben og spænding af musklerne i balder og ben… så hårdt jeg kan.

Kram!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Instagram


Bloglovin

Follow on Bloglovin Follow on Bloglovin

Facebook