Mallorca på en forlænget weekend…

13.06.2018 af: walkinrunout Kategori: Ikke kategoriseret, travel

Katedralen i Palma

Efter en weekendtur fra fredag til tirsdag med to gode gamle veninder, er der mange der har spurgt mig: Kan man det? det er jo et sted for charterferie… – og JA – det kan man. Det var den skønneste tur og jeg vil endda sige at den smukke middelhavsø egner sig perfekt i en lille getaway.

For dem der ikke selv gider gå er der mulig transport i hestevogne lige ved katedralen.

Vi tog som sagt afsted fredag med Norwegian – ca. 1000kr. for en returbillet og havde booket et centralt og hyggeligt hotel. Det var bestemt ikke prangende, men der var dejlige senge og helt ok morgenmad… og så kostede det også lige omkring en tudse for de fire dage.

Vi ankom sent om aftenen til Palma lufthavn, men fandt hurtigt bus nr. 1, som for 5 euro kørte os lige til centrum og vores hotel og eftersom det var midnat gik vi bare hurtigt i seng.

Katedralen i Palma – La Seu

Katedralen i Palma er noget er det flotteste man kan finde på øen, men den har til gengæld også været 400 år undervejs. Udefra er den imponerende og ligger utroligt flot med udsigt over bugten, men indenfor er den virkelig også fin – De høje søjler indenfor er dekoreret med jern-kandelabre, designet af Gaudi, og over alteret ses hans ufærdige “Crown of Thorns”. Stilarterne varierer mere end i nogen anden katedral, men det gør det virkelig interessant at gå og kigge på.

Efter besøg i Palmas mange små, fine, gamle gader og i katedralen fandt vi en bar midt på lystbådehavnen, hvor vi en times tid kunne nyde en kande sangria. Herefter besøgte vi de gamle arabiske bade inde midt i byen.

Indgangen til de arabiske bade

Aftensmaden, som jo bekendt indtages ret sent i syden fik vi i noget der minder ret meget om Torvehallerne i København… – forskellige boder med lækker tapas, sushi, vin og andre lækkerier. Man køber bare fra de boder man vil og sætter sig så ved bordene i midten. Et stort plus her er, at de giver rigtige tallerkener og bestik med ved købet og så er der ansat en oprydder, der hele aftenen går og indsamler det brugte service og de brugte glas på en vogn – smart!

En af dagene besøgte vi Soller og Puerto de Soller. Vi tog det søde lille tog fra Palma og op i bjergene – ca. en lille times kørsel og så var vi på landet.

Soller er en smuk by, omgivet af bjerge og med et rigt shoppeliv og med rigtig mange restaurationer.

I Puerto de Soller fik vi os en dukkert – byen er én land badestrand så selvfølgelig…

Hvis I ikke lige ved hvor næste venindetur/kærestetur skal gå hen – kan jeg helt sikkert anbefale Palma og jeg selv har faktisk tænkt mig at tage dertil næste sommer med hele min familie… jeg fik slet ikke nok!

Kram!

2 thoughts on “Mallorca på en forlænget weekend…